Een stukje historie over station Deventer

In 1860 werd besloten de belangrijkste steden in Nederland te verbinden met spoorlijnen. In 1865 werd het eerste station van Deventer geopend en was de stad per spoor verbonden met Arnhem. Het traject naar Zwolle kwam ruim een jaar later gereed. De exploitatie werd verricht door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS).

 

In 1887 legde de Koninklijke Nederlandsche Lokaalspoorweg-Maatschappij de spoorlijn Apeldoorn – Deventer aan. Een jaar later werd de lijn doorgetrokken naar Almelo. De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) zorgde voor de exploitatie. Aangezien SS en de HIJSM concurrenten waren, kreeg de spoorlijn een eigen station.

 

In 1914 kwam er één gezamenlijk station voor alle lijnen, dat is het huidige stationsgebouw. De gebouwen op het eilandperron zijn gebouwd in 1920. Beide spoorlijnen zijn begin jaren 50 geëlektrificeerd. Deventer werd hiermee een belangrijk kruispunt van spoorlijnen uit alle windrichtingen. 

 

Opvallend aan het station in Deventer zijn de vele oorspronkelijke kenmerken, zoals de tegeltableaus en de houten banken. Station Deventer is een van de weinige stations uit het begin van de 20e eeuw in Nederland die nog zo gaaf zijn gebleven. Veel oude elementen worden momenteel hersteld, daarnaast komt er een toiletvoorziening op het perron met een watertapplaats. De wachtkamer wordt voorzien van een grote foto van de oorspronkelijke stationsrestauratie. Er is veel aandacht om van het station een aantrekkelijker verblijfplaats voor de reizigers te maken.

 

Anno 2019 biedt Intercitystation Deventer frequente en rechtstreekse verbindingen naar steden als Berlijn, Enschede, Amersfoort, Amsterdam & Schiphol, Utrecht, Den Haag, Arnhem, Nijmegen, Breda en Roosendaal, allen zonder overstap.

Print Friendly, PDF & Email